• Pere Castaño - Ciutat Vella - La Rambla - Dijous, 3 d'abril de 2008



Per un elemental sentit de la discreció, sempre he procurat que les meves fotografies publicades no permetessin identificar fàcilment aquelles persones que hi surten, aquest cas és ben diferent, crec que faig ben fet de mostrar-los per que tots els que s’hi veuen en primer pla, són pocavergonyes que estan preparant una “paradeta” per a ensarronar incauts, efectivament: son els inevitables “trilers”... Una xacra de les nostres Rambles on s’ha fet endèmica la pràctica d’un joc canalla, en que una conxorxa de prestidigitador i satèl•lits còmplices, aprofita la beneiteria de persones poc malfiades per a descarregar-les d’uns quants euros. El nostre pobre passeig, prou degradat per comerços impúdicament vulgars, i cada cop més allunyats de la bona tradició comercial barcelonina, amb aquests indesitjables arriba a unes cotes d’incomoditat que cada dia l’allunya més dels barcelonins i de l’esperit ciutadà que tots apreciàvem. Sembla que la legislació vigent no té prou força per evitar aquesta activitat fraudulenta, i no m’estranya que la policia de vegades sembli que “passa” de la farsa que es munten els desaprensius, atesa la nul•la eficàcia de la justícia. Altrament, no m’explico com pot ser que hi caiguin tants passerells.
fkuku - 04/04/2008 16:21
si la rambla no es pot entendre sense les parades de flors, els seus quioscs, les estatues humanes, els pintors, i demès elements que configuren el seu paisatge més simpàtic, tampoc podem ignorar i no acceptar que tambè hi sigui el que a alguns els hi pugui semblar molest, com els xulos, les putes, els rodamons, els punks, els hooligans, les rates i com no, els trileros i els carteristes. Tambè entre els primers (les flors, les estàtues...) i aquests, hi son els que millor es camuflen: els banquers, els polítics, els jutjes, els especuladors, els traficants, els policies, i no per això els hi fem fotos indiscriminadament per a molestar-los i assenyalar-los en un to acusatiu i de denúncia. la teva presencia a la rambla fotografiant aquesta gent és potser molt desagradable per alguns i no per això et molestarem, perquè tu tambè formes part d'aquesta amalgama que fa la rambla.
Pere - 04/04/2008 20:52
No és fàcil respondre’t, amable –encara que anònim- comentarista fkuku, i no ho és per que estic força d’acord amb tu. Tot i això em permetré de fer algunes observacions pertinents, per que m’interessa que quedi clar el meu posicionament davant d’un fenomen com és el del nostre popular passeig.

Primer: és evident que no ignoro la realitat de les Rambles, i em queixo d’allò que no tan sols pot ser una molèstia –accepto que no tots hem de prendre’ns-ho igual de malament- sinó una activitat il•legal, una xacra de la societat. De manera que, per a mi, ni “trilers”, ni carteristes, ni rates... Si pot ser.

Segon: la subsistència dels macarres és la expressió d’una deficient moral social, de la qual no crec ser-ne part. Aquest, a més, és fins i tot un problema de salut pública, i m’agradaria que la societat tota se’l plantegés. De les meuques no tinc res a dir, sé que cada cas és un món, i estic totalment a favor dels seus drets, personals i col•lectius.

Tercer: rodamóns, punks i hooligans, tenen tota la meva comprensió, i fins simpatia en alguns casos; ets tu qui els situa en el mateix pla que els “especialistes” del robatori i l’estafa, no pas jo.

Quart: pots creure que si tingués ocasió de retratar alguna evidència de males pràctiques, per part d’algun dels altres professionals que esmentes, ho faria, i no tindria cap mandra de publicar-ho. Així i tot, dubto que puguis acreditar que tots (dic TOTS, eh?) els banquers, policies, polítics i jutges, siguin corruptes i mereixedors d’una consideració que els posa al mateix sac dels especuladors i els traficants.

Cinquè: puc entendre que et molestin els fotògrafs, o només alguns com jo; de tota manera ets ben lliure de protestar si la meva activitat testimonial et molesta –al capdavall, per si em serveix de justificació, la fotografia això sí que ho té: reprodueix el que veu, cap altra cosa...- per això no amago qui sóc, i si en vols més dades personals, te les puc oferir.

I, per acabar, si pogués tornar a Les Rambles la dignitat que tenia, quan era un lloc amb oferta comercial de qualitat diversa, però digna i útil a la ciutat, amb els tipus pintorescos, però inofensius -amb una quota raonable de pinxos, també- i foragitar delinqüents i tota la indecent oferta de quincalla d’un mal gust indigerible; encara que només fos una estona, per que en veiessis la diferència, ho faria. Potser m’entendries millor.

Jordi - 04/04/2008 23:14
A mi els punks no em molesten...al contrari: donen color a les rambles i a la gris ciutat, i tampoc em molesten els rodamóns ni els hooligans..pero totes aquestes bandes de trileros de l'est, mafies ruses i demés especimens que actualment es serveixen estafant a pobres "incauts"... em foten puto fàstic!.
Firmat: un vell punki ramblero dels 70-80.
Salut!
Kim - 05/04/2008 00:46
No hi ha res a fer, no entendrà res.
Rambler - 05/04/2008 01:08
Qui, Kim?
Kim - 05/04/2008 01:43
La persona que tot i tots ten dret a tot, encara que trepitgin la llibertat dels demés.
No te clar que la seva llibertat acaba a on comença la meva.
Nuri - 05/04/2008 11:27
Ben replicat, Pere!

I també completament d'acord amb el que diu el "expunk" Jordi. Jo encara recordo a finals dels '70, quan era ben petita, i els meus pares em portaven a passejar per les Rambles. Veia nois amb crestes de colors, veia botigues de tota mena, veia ocells...

Sí, d'acord, també hi havia trileros, putes i demés. Però (i corregiu-me si m'equivoco) crec que llavors no es podia parlar de crim internacionalment organitzat, sino més aviat d'algo més local.

Ara sóc jo la que porto creuada i bótes, amb més de 30 anys, però ja no passejo per les Rambles. Ja no m'agrada pq ja no té res a veure amb les Rambles de quan era petita, ni tan sols amb les de la meva primera joventut.

Ara passejo per la Rambla de la Llibertat, sota els til.lers, més petita, més amable, que tampoc se'n salva de tipus pintorescs (per algo són una Rambla), però on no s'hi sento estranya. Barcelona cada cop se'm fa més estranya, més inhumana, més desconeguda. I em sap greu pq hi tinc els orígens.

En fi, disculpeu el rollo jejeje.
Vaig a escoltar algo de Odi Social o Piorreah per animar-me una mica sense que m'entri la nostàlgia

Salut!!
Nuri - 05/04/2008 11:37
(Perdó se m'ha oblidat dir que la Rambla de la Llibertat és la de Txirona City jejejeje)
Ció R. - 05/04/2008 17:41
D'estafadors sempre n'hi ha hagut a la Rambla. Elsmés gran deveu recordar el "xarlatans" que hi havia cap als anys 50 més avall del Liceu que no sols estafaven a qui podien sinó que estaven "conchabados" amb els pispes que si et despistaves una mica ja t'havien robat la cartera, especialment als homes, que llavors solien portar-la a la butxaca de darrera dels pantalons.
Kim - 05/04/2008 20:02
També passa ara, quan es formen els corrillos,per fer el xafarder, els manguis se guant blanc, foten mes de una cartera.
fkuku - 06/04/2008 17:22
De totes maneres està força bé aquesta foto, hi han elements interessants: La parada d'ocells com a telò de fons; un altre activitat la de la venta d'animals que per a molts és cruel i per tant denunciable. Tambè hi ha un detall que ens parla de la BCNeta; deu ser un camió d'escombraries i tot això en un mateix encuadrament és interessant. Els personatges protagonistes del teu escrit no sabem el què fan si no és per la teva descripció escrita que confiem que és la verídica. Justament el motiu que t'ha dut a publicar la foto no s'entèn per ell mateix. Hauríem de ser més seriosos i exigents a l'hora de publicar fotos. Així com el fet d'assenyalar amb el dit en to acusatiu com si fossis un policia.
Pere - 06/04/2008 18:12
Pots posar-t'hi de peus, amic fkuku (si ho hagués de pronunciar, no sé pas si me’n sortiria...), estaven preparant la parada... i després alguns van participar de la comèdia que sempre serveix de preàmbul i esquer. No caldria explicar-la, però ho faré: diversos còmplices van fer la comèdia que guanyaven algun diner, i a partir de diverses jugades fingides, van comença a "picar" els incauts. Mentrestant alguns dels acompanyants se situaven a una distància adequada, per tal de prevenir al prestidigitador i els actors, en cas de presència policial. Vull dir que estic ben tranquil, quant al meu testimoni, que d’exigència potser no em calen gaires lliçons.

I et dono la raó en l'assumpte dels animals, abomino el seu comerç, que facilita la compra sense control, amb la funesta conseqüència dels abandonaments massius, que tan bé coneixem. Als països del nord d'Europa, no és gens fàcil comprar animals, els seu comerç està regulat per lleis molt restrictives i severes; algun dia haurem de posar-nos les piles sobre aquest assumpte, però un país que permet -i abona- la tortura pública dels toros, davant d'una audiència que gaudeix del martiri, poca cosa hi tenim a fer de moment. El que per a mi és barbàrie, per a molts és “art”... Però aquest és un altre tema que ja ha estat tractat aquí, amb resultats sorprenents i –per a mi- inexplicables.

Enric J.S. - 06/04/2008 20:01
No ti capfiquis en donar gaires explicacions al xicot,Pere, té la virtut de veure l'ampolla sempre mig buida i un estil crític massa àcid per nosaltres que som uns vellets que no en sabem res de la vida i l'únic que sabem fer és contar batalletes edulcorades.
El tindríem de convidar un día a fer un cafetonet amb nosaltres per a veure si és capaç de dir a la cara el que fa per escrit anónimament. Potser canviaría de to.
El que te he dit no ti capfiquis.
fkuku - 06/04/2008 21:24
Hombre! un dels set magnífics. Doncs lo de vellets ho va dir un dels meus contrincants com excusant-se de no se què, no em facis buscar quin. I les demès consideracions les trobo tan vàlides com els meus comentaris en un mitjà tan informal com aquest. D'aquí a que hàgim de dir-nos res cara a cara hi ha un abisme molt gran. Potser no tinc cap interès de descubrir-vos físicament; amb el que dius en tinc més que prou.
Set-ciències - 07/04/2008 10:14
Bonic debat, sí senyor! No és que m’hi vulgui ficar -que encara rebria, com li ha passat al senyor Enric i a l’autor-, només aportar algunes hipòtesi que se m’han acudit, mentre netejava la dentadura postissa:

1. El senyor fkuku s’entrena per a formar part del jurat d’una tertúlia, concurs o càsting, de Tele 5, Antena 3, etc.

2. Milita en una organització àcrata (llàstima que ignora que ja no existeixen...).

3. És un intel•lectual adscrit al corrent filosòfic hispànic “To er mundo e güeno”.

4. És molt de la broma.

5. Surt a la foto!

Fins aquí la meva contribució a la controvèrsia; si se m’acut algun altre punt de reflexió, ja el comunicaré. Estigueu bons.

De res!
Lletraferit - 07/04/2008 12:18
Set, quan dius que el jove surt a la foto: ¿ho dius pel passarell que surt a la gàbia verda, allà darrera?
Set-ciències - 07/04/2008 12:48
Em sap greu, ara veig que un dels dos únics dits amb que sóc capaç d'escriure amb teclat -un de cada mà- se n'ha anat al signe d'admiració, quan el que volia era prémer l'interrogant... Mai de la vida gosaria atribuir a l'amable contertulià una identitat que ignoro, això sí que seria delicte d'injúries, difamació, i no sé quantes figures penals més.

Perdó, perdó i mil vegades perdó!, senyor fkuku, perdó.
Lletraferit - 07/04/2008 13:27
Ara sí que l'hem ben fotuda Set.
Ha arribat l'hora d'entonar les obsoltes i tot allò que cadascú bonament sàpiga entonar.
Mira que...
¿Com se t'ha ocorregut, Set, teclejar una cosa per altra?

Noi fkuku, perdona-nos i passa full i no ens -em- entaulis un dallonses d'injúries i difamació i tot allò que diu en Set.
Respecta la gent gran.
Kim - 07/04/2008 13:38
Ja, deia jo!!
Aquí, som uns quants que estem escatofílics.
fkuku - 07/04/2008 14:17
Ja heu perdut els papers i la xaveta, nois/es. Una mica de tranquimacin us faria molt de bé. Ja veus Pere, és la meva claca. Normalment reapareixen quan s'avorreixen i es queden sense arguments. Però son més bonics així, i no quan els hi surt la vena ploramiques-llefiscosa.
Lletraferit - 07/04/2008 15:23
No és el cas que hàgim perdut cap paper, no fkuku, ni cap xaveta.

El que passa és que mantenir 'conversa' amb tu és com anar-se a fer un electrocardiograma, és com estar a la vora d'un barranc, és -en fi- com anar a robar fruita a l'hort d'un veí.
¿oi que m'entens?
poli - 08/04/2008 20:07
Fà molts anys passejant rambla amunt i rambla a baix, le meva filla petita es quedà bocabadada mirant uns cubilets que es vellugaven al terra. Observà al senyor i molt decidida va dir, aquí. Un home va apostar tot el que portava al damunt,òn deïa l'Aran i... va perdre. Feina ens constà que no li pegués.
Pollancre - 10/04/2008 23:52
Vaja, em pensava que només el Papa tenía el do de la infal.libilitat però veig que n'hi ha un altre que a més a més es dedica a anatemitzar als vellets que es distreuen explicant i opinant coses que han viscut.
Al geriàtric amb ells, si senyor!. Que ha arribat el justicier a tallar colls amb la seva espasa de foc.
Lletraferit - 11/04/2008 00:37
El 'justicier' té menys força que el pet d'un ratolí i l'espasa de foc és un encenedor Bic comprat al metro.

Filtre
Deixa la teva història