Portada » Ciutat Vella

La font del Gat i la Marieta de l´ull viu

LLOC: Plaça Sant Agustí Vell (Ciutat Vella)
DATA: Dimarts, 16 d'agost de 2005
AUTOR: Carles

Fa uns 10 anys, prenent una cervesa en el Bar que els germans Tort tenien en la plaça Sant Agustí Vell (ara ho porta un dels fills), vaig agafar conversa amb un veí de la plaça (un Sr. d'uns 85 anys), ja que jo vaig néixer a mitjans dels anys 50 al carrer Tantarantana i vaig viure-hi fins el 1975. Tot voltava sobre el barri i com s´havia deteriorat. En aquesta conversa, jo vaig treure el tema que havia desaparegut la font medieval que hi havia a la plaça, fent cantonada amb Tantarantana i Carders. Aquesta font va desaparèixer quan van fer una Caixa destalvis. Després, quan els veïns la van reclamar, van fer una rèplica (la que veiem en la foto). Llavors l´home em va comentar que aquella font–abeurador, per on sortia l´aigua,
tenia la cara d´un gat i que li deien la font del gat i que la “Marieta de l´ull viu “ va néixer al carrer Portal Nou, i que mai va sortir del barri ( om la monyos no sortia de les Rambles) i que la canço que va fer Joan Amich “Amichatis” estava mal feta, doncs el correcte era “passant per la font del gat, una noia i un soldat “ doncs a la mateixa plaça va estar (fins fa pocs anys) la caserna militar de Sant Agustí. En la memòria d´aquest Sr. vull reivindicar aquest fet. Per cert la font, ara, està dedicada a la “Marieta de l´ull viu”.

29 comentaris


Ara no sé perquè tenia la idea que la Font del Gat queia per Montjuïc... a saber d'on hauré tret jo aquesta idea... :P

Mi K - 30/08/2005 02:04


A Montjuic al costat del passeig Sta. Madrona,hi ha la coneguda Font del Gat, peró com he explicat ,la font Mediaval de la Plaça St. Agustí Vell li deian la Font del gat ( per la cara que hi habia al sortidor d´aigua)per diferenciar-la de l´altre font que hi ha a la mateixa plaça, del mateix estíl que la font de Canaletes
Carles.

Carles Ferrer - 30/08/2005 10:22


Merci per l'aclariment doncs! Veig que no anava tan errat, jejeje. I molt interessant la història per cert, gràcies per penjar-la.

Mi K - 30/08/2005 12:19


Com a petita col·laboració provisional, vull fer avinent que també s'ha dit que la Marieta va servir com a minyona a l'hostal de la Bona Sort ubicat en un bell edifici del carrer dels Carders. No fa massa temps encara s'hi podien veure restes de pintura amb el nom de l’establiment. Com que jo soc nascut a la mateixa plaça de Sant Agustí Vell (un dels germans Tort del Bar Mundial, encara viu a la que fou la meva escala) arribo a confondre el que he sentit explicar pels veïns, a la meva infantesa, i el que pugui haver llegit en llibres mes autoritzats... ara m'heu fet venir ganes d'esbrinar-ne més coses!

Pere Castaño <peretcs@menta.net> - 30/08/2005 18:34


Pere: no sabia que la Marieta habia treballat a l´hostal Bona Sort del carrer Carders, peró,per si no ho sabies , en les
cavalleries que hi habien al costat d´aquest hostal, reposaven els cavalls dels primers correus d´espanya (sortien de la
capella que hi ha al carrer Carders – Montcada). Aixó ho vaig llegir al museu d´Historia de la Ciutat. Ja que vols saber del
nostre barri ,et comentaré que el nom de Carders es per el gremi dels que cardaban la llana ( tením la plaça de la Llana al
costat ). I quasi tots els carrers del voltant ,tenen nom vinculats al gremi de la pell i/o tèxtil,(Assanadors,Blanqueria,
Curtidors...) dons al costat teníem l´aigua que venía de Montcada transportada per el canal del “ Rec Condal” (es pot veure
un vestigi d´aquest canal en el Born ). A dins del portal on vivía teniem un pou (tapat)d´on es treia aigua del rec Condal
¿Però el nom del carrer on vaig neixer (carrer Tantarantana), d´on vé.....?....... A la plaça Sant Agutí Vell hi habia un
convent . ¿I ,quin só fan les campanes dels convents ...........? . Tan – taran – tan – taran –tan....... . ;D.
Carles

Carles Ferrer <socdaqui> - 31/08/2005 00:45


Efectivament, Carles, tot això ja ho sabia per que soc un enamorat del barri, gràcies de tota manera... sobretot per que així ho llegiran els curiosos que segueixen les peripècies de la nostra ciutat. Espero que no t'ho prenguis malament, però ens parles del Rec Comtal (de comte, títol nobiliari) que també fornia d'aigua els safareigs públics del barri, jo encara vaig veure les piques de rentar del que hi havia a les Basses de Sant Pere, però ja convertit en fusteria. Però els del carrer Tantarantana –el pintoresc nom del qual s’ha vinculat també a una cançó popular- precisament, encara els vaig veure funcionant i en tinc un dibuix fet meu de cap a l'any 81/82, encara recordo l'olor de sabó que feien i els estris que empraven les bugaderes... avui s’ha convertit en un garatge. Quan trobi el dibuix i les fotos que vaig fer els publicaré amb una nota sobre el tema ja que penso que estem deixant perdre establiments valuosos que podrien formar part dels circuits històrics i culturals. També estic preparant una col•laboració sobre la capella dels correus a cavall que esmentes.

Pere - 31/08/2005 11:17


Estic flipant... acabo de descobrir que l'autor de la cançó de la Marieta de l'ull viu va escriure i dirigir una película sobre el tema que es diu Baixant de la font del gat (1927). La va dirigir amb un altre director que es deia Gastón A. Mantua. La peli era muda i en blanc i negre, es clar. La informació es troba aquí: http://www.imdb.com/title/tt0017658/

Nuit - 31/08/2005 15:32


He llegit al Periódico que l'Ajuntament posa en lloguer l'altra font del Gat, és a dir, la que realment es diu Font del Gat, de Montjuïc. Es veu que lloguen tot l'espai, font, "merendero" (brenador?) jardí, per a empreses o particulars que hi vulguin fer trobades, banquets, etc... El cert és que em pensava que era d'accés obert, però es veu que no. L'article comenta que llogar el recinte de la Font del Gat, que inclou un palauet reformat per Puig i Cadafalch, costa 1.200 euros al dia. Ja ho sabeu!

Lo - 16/02/2006 18:47


Ei, companys del web, em sembla que les xiquetes que l'administren estan pensant en llogar la Font del Gat per fer la I Convenció Mundial de Bdebarnautes... tot gratis per als col•laboradors!

Ara que abans, potser que esmenessin el títol d’aquesta història escrivint correctament el nom de la prota: Marieta; que ja fa massa temps que dura la pífia.

Set-ciències - 16/02/2006 20:13


Ja ens agradaria!! Ara que, no és gens mala idea això de la Convenció Mundial. De moment, el que sí que hem pogut és esmenar el títol. Tot i que habitualment no toquem res de les històries i les publiquem tal i com s'envien, de vegades paga la pena fer excepcions. I més si ens ho demaneu!

Laura - 16/02/2006 23:09


Gràcies Laura per corregir el títol. Va ser culpa meva, estava mig adormit quan vaig escriure aquesta historia i em vaig menjar una lletra.

Carles øƒ - 17/02/2006 09:01


Bé, per les nenes! De moment els agrada la idea de la Convenció, i no han dit que no... I de les esmenes, cal distingir entre rectificar les expressions o l'estil i les errades pròpies del teclejar escrivint. Posats a fer, ara podríeu esmenar "Canaletes".

Set-ciències - 17/02/2006 09:24


Mea culpa,mea màxima culpa per reiteratiu en ficar Caneletes en el títol i en el escrit. No es pot ser perfecte. Gràcies, Set-
ciències per vigilar.De totes maneres no és la primera vegada que ho he vist escrit d'aquesta forma.
Altres com Sants o Sans, Hostafrancs o Hostafranchs,Montjuïc o Montjuich, Blai o Blay,etc...... i cognoms com Gabarró o
Gavarró, Caballer o Cavaller,Cabanas o Cabanes, Gabaldà o Gavaldà, Torras o Torres, etc... també estic segur que algún dia
teníen la mateixa ortografía i el pas del temps els ha fet, en alguns casos, variar la forma de escriure'ls, però no la
fonética. Ep,això no és excusa de res, encara en faré més de errors i serà bona senyal, doncs voldrá dir que encara
vellugaré.

Enric - 17/02/2006 23:33


No et preocupis, Enric. Per exemple, el meu
cognom és Torres - no Torras-. La meva familia ve
de València i de tota la vida el meu cognom ha estat
Torres (que, de fet, és com s'escriu el plural de
Torre en català)... s'admenten crítiques però no
masses.. ;P petonets a tots els bdebarnautes.

Nuit - 18/02/2006 01:41


Sí, sí, molta onomàstica i tantes explicacions com vulguis... però "Canaletes" continua igual.

Amb els cognoms i topònims moltes variacions (de vegades veritables aberracions idiomàtiques) tenen el seu origen en dues circumstàncies, una de fortuïta: la ignorància dels escrivents que registraven persones en les actes de baptisme, o llocs en documents notarials i de propietat, així com també la manca de normes ortogràfiques abans de mestre Fabra.

L’altra raó va ser fruit de l’anorreament centralista que s’ha pretès tantes vegades vers l’idioma català i que ha comportat la castellanització de noms -tant de persones com de llocs- fins a extrems grotescos... recordeu “san Cucufate” o “san Quirico”, exemples desnaturalitzadors i força hilarants que em patit tants anys.

Ei, Torres, quin lloc de València? Va, digues-m’ho...

Set-ciències - 18/02/2006 09:43


Renoi, Set-ciències com ets d'intransigent!. Matem-ho,eh?.Intenta, si pots,valorar l'esforç que fem els que, com jo, hem tingut una ensenyança en castellà i que el català l'hem après,de forma autodidacta, a força de llegir i practicar, en alguns temps no sense risc,quotidianament.

Enric - 18/02/2006 11:42


Enric, no m'has entès... torna a llegir-me si us plau.

Set-ciències - 18/02/2006 17:09


al final la marietta de l'ull viu segueix viva o es va morir ¿?

contestaam pliisss

 

 

mrta - 06/05/2008 19:06


Estàvem buscant informació sobre el compositor de la cançó Baixant per la Font del Gat per una raó molt sencilla: 

el Sr. Josep Amichatis i Bert, era el germà de la meva besavia, la Carme Amichatis i Bert, mare del meu avi patern.

Aquesta informació s'ha començat a buscar per a fer un treball de recerca de l'escola, però ja sabeu, això enganxa.

Si teniu cap informació i la voleu compartir restem a la vostra disposició.

laura.civit@yahoo.es 

 

LAURA CIVIT I ROGER CIVIT - 11/12/2008 20:34


LAURA CIVIT I ROGER CIVIT, El autor  Enric Morera. Va néixer a barcelona el 22 de maig de 1865 i va morir a la mateixa ciutat el 12 de març de 1942. Fill d'una modesta família que va intentar establir a l'Argentina Morera havia escrit un Tractat práctic d'harmonia , quan arriba a Barcelona de nou troba que la seva obra ha assolit un éxit notable i obté al cap un lloc a l'Escola Municipal de Música de Barcelona. Les seves  obres en el terreny de la sarsuela i del sainet , les quals eren representades amb molta freqüéncia en els teatres catalans. D'entre elles, podem citar títols com : La Viola d'or , El Comte Arnau , El Castell dels Tres Dragons, L'Alegria que passa ,Nit de Nadal , Ferrer de Tall, La Santa Espina , Baixant de la Font del Gat o la Marieta de l'ull viu 

Monica cruz

Mónica Cruz - 11/12/2008 23:02


Desde sempre havia cregut que 'Amichatis' era el pseudònim que usava un escriptor i tertulià de principis del segle 20.

Sempre és bo ampliar els coneixements.

 

Benvinguts a BdeBarna nois.

Lletraferit - 11/12/2008 23:15


JO CREA QUE LA FONT DEL GAT ESTA A MONJUICH I QUE LA VERDADERA ES LA QUE ESTA AFORA DEL RESTAURANT DE PETITA ANABEM ABERENAR I MENJAE ANISOS PER FE L´AIGUA MES BONA JA DEU FE 50 ANYS AL TEATRE APOLO DE BARCELONA BAREN FE LA MARIETA DE L´ULL VIU I SEMPRE ES REFERIEN A LA DE MONTJUICH SALUTACIONS I PASEU UN BON NADAL

Anna Mestre - 14/12/2008 15:21


Pepita estic aquí, gràcies a les teves indicacions de pegar el nom de Carles en la recerca.  La Font del Gat, una de les més famoses de Montjuïc. Una antiga cançó catalana ("Baixant de la Font del Gat") va contribuir a la seva popularitat

Saludos

maruxela - 31/03/2009 22:42


M'he registrat expressament, encuriosida per les diferents sugestions que he trobat en aquest fòrum.  M'agradaria aportar la meva informació.  La compositora de la música de "Baixant de la Font del Gat" va ser la Càndida Pérez i Martínez (http://candidaperez.wordpress.com) que va néixer a Olot a l'any 1893 i va morir allà mateix l'any 1989.  La lletra d'aquesta cançó és del senyor F. Casals.  Així consta a la SGAE.  Així ho sabem després d'una investigació molt llarga respecte aquesta compositora.  El director de la película va ser José Amich, Amichatis, a l'any 1927 hi trobareu el cartell a la web escrita abans. 

Encara no m'ha quedat gaire clar: hi ha dues fonts amb el mateix nom a diferents llocs de Barcelona?

Com que la nostre investigació no para, agrairia enormement qualsevol tipus d'informació extra.  

Gràcies!!!

Rocío Romero

rocio romero <newtaos@gmail.com> - 31/05/2009 21:50


Rocio, no te angusties .Los "señores"Bataclán y LLetraferit, contestaran a tus preguntas.Lo que saben , no cabe en un boock ( libro o enciclopedia), dice un refrán: "En boca cerrada no entran moscas ni arañas" y ¡olé! yo.....

maruxela - 31/05/2009 22:16


Maruxela, La Font del Gat, es una de les més famoses de Montjuïc y la otra... ¿ dónde está?  ¿ hay otra ? Seguro que tienes la información, pero tu timidez te aprisiona.Tranquila, mujer. que en la vida hay soluciones...Ya saldrá el sol por su lugar correspondiente

Un abrazo  

La font del Gat i la Marieta de l´ull viu - Anada d'olla - Ciutat Vella (Plaça Sant Agustí Vell)

patricia - 31/05/2009 22:51


Es verdad; soy muy timida.La vida ....

maruxela - 02/06/2009 07:38


Rocio, sólo hay una fuente  en Barcelona, conocida oficialmente como la  "Font del Gat"  y está ubicada en Montjuïc. Sin descartar que "alguien" tenga una copia de esta "font del Gat" en su casa, chalete o masía

Saludos

patricia - 02/06/2009 12:10


Hola, dieu que la font va desaparèixer quan van fer una Caixa d’Estalvis i malgrat que després, quan els veïns la van reclamar, van fer una “rèplica” aquesta mai va aparèixer. Comentant aquest fet amb veïns més grans del barri, diuen que la font medieval va desaparèixer i que possiblement anés a parar als jardins d’una casa d’alguna persona relacionada amb la Diputació de Barcelona. Estic molt interessat en trobar qualsevol informació de la font original, de la documentació relacionada amb el canvi de font o qualsevol altra pista que pugui servir-me per esbrinar el que va passar. Fa uns dies vaig parlar amb un taxista que era fill del carrer Tantarantana i m’explicava que quan van succeir els fets, les que més van reclamar el retorn de la font original eren les dones que exercien la prostitució a la plaça i que sentien la font com a seva. La seva condició social i possiblement la de la resta del barri no van poder recuperar la font medieval. M’agradaria que qui sigui, m’ajudi a saber que va passar per poder explicar-ho a tothom.

tutubcn <tutubcn@gmail.com> - 14/05/2012 10:12
Deixa el teu comentari
Per deixar un comentari has d'estar registrat:

Nom d'usuari:

Password:




Has oblidat la teva contrasenya? | Has oblidat el teu nom d'usuari? | Et vols registrar?
cerca Cerca avançada
 
Mostra al mapa
filtre

Amor

Anada d'olla

Ficcions

Històric

Històries de bici

No a la guerra

Queixa

Quotidià

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

 


 
Contacte | Staff | © Bdebarna 2010